Reklama 125x125px
Advertisement
Reklama 515x115px
Advertisement

Call of Juarez: The Cartel
Hodnocení čtenářů: / 4
SlabéVynikající 
Autor: Jakub Němec   
Čtvrtek, 29. září 2011
ImageŠílenství kolem Juarezova pokladu pokračuje - tentokráte s drogami a v 21. století


Na český trh s PC hrami se dostává třetí díl celkem úspěšné série Call of Juarez, jež se odehrává na jihu spojených států. Polští tvůrci z Techlandu (mimo jiné mají ve svém portfoliu zběsilé závody Naiľd nebo novinku v oblasti zombie survival hororů Dead Island) se rozhodli prostředí westernů vyměnit a děj třetího dílu (první díl Call of Juarez, druhý díl Call of Juarez: Bound in Blood) posunout o nějaké jeden a půl století dopředu. Jak se jim modernizace povedla se můžete dočíst na řádcích, které následují.


Snaha o filmový zážitek ze hry přímo čiší


          Dálnice, střelba, povyk, nadávky, zrada - Call of Juarez: The Cartel (dále COJC) na nic nečeká a okamžitě se vrhnete do víru příběhu. Ani se pořádně nerozhlédnete a už po vás někdo křičí, ať střílíte na své pronásledovatele. No coCoJ_Cartel1.jpg už, nad ničím nepřemýšlejte a hurá do vyprazdňování zásobníků. To budete provádět větší část hry...

Příběh asi nedal scénáristům moc zabrat. Vzali všechny klišé drogové problematiky u mexických hranic, naházeli je do kouzelné krabičky, dlouho protřepávali a vypadl scénář k COJC. Netvrdím však, že to je pro tento typ hry špatný krok.

K filmovému prožitku vás mají přiblížit ingame sekvence, během kterých vyslýcháte nepřátele - musí se uznat, že tvůrci se se spisovnou mluvou hrdinů moc nemazlili, což na atmosféře nechá svou stopu, řešíte postup při misích nebo tlacháte jen tak s ostatníma, a loadovací předěly, ve kterých se dozvíte o dopadech vašich činů ve zprávách, o oficiálním postoji americké vlády (který vždy potěší) nebo o historii vašich postav.

Po výbuchu bomby na americké policejní stanici, z něhož je obviněn mexický drogový kartel, je sestaven zvláštní tým, jenž se má postarat o rozbití dealerské sítě a vyšetření pumového atentátu. Jednotka také musí chránit jediného svědka, který má důkazy proti kartelu. Komplot má být poražen tak, že se proti sobě poštvou různé gangy a krizovou situaci
CoJ_Cartel2.jpgpřijede uklidnit samo vedení kartelu, čímž samo sebe kompromituje. Jak už to tak bývá, nic není tak jednoduché, jak to vypadá, a proto se připravte na různé zvraty, které občas i překvapí.

Náplň misí je vcelku pestrý - zapalování marihuanového pole, kradení peněz či zbraní, pronásledování podezřelých a mnoho dalších rutinních policejních úkolů, které se pravidelně zvrhnou v krveprolití.

Celkem můžete strávit u hlavní kampaně asi 20 hodin čistého herního času, ale pouze v případě, že budete chtít prožít příběh za každou z nabízených postav. Hratelné postavy tvoří nebezpečné trio, které má mimo společných zájmů i své postranní úmysly. Pojďme si je představit.





trailer



Drsný, neúprosná a problémový
       
         
          Ben McCall je policista losangelské policie, který se nápadně podobá hrdinovi předchozích dvou dílů série Call of Juarez - že by rodinná podoba? A těch podobností je mnohem více - Ben velmi rád cituje z Bible při likvidaci nepřátel, s ženskýma
CoJ_Cartel6.jpg pohnutých morálních kvalit se stýká také dosti často a nemá problém s nějakým tím "menším" překročením zákona. Ben má s kartelem nevyřízené účty, takže se milerád přidá ke komandu, které není tak úplně oficiální, a proto nemusí nijak zvlášť pracovat podle pravidel.

Druhým členem týmu je agentka FBI Kim Evansová, která se k vyšetřování
připojí z pokynu jejího šéfa, jenž chce, aby sledovala pohyb obou svých partnerů a vedení. Existuje totiž podezření, že unikají informace o akcích policie přímo z vysokých míst policie. Mimoto Kim chce zachránit svého bratra, který je členem jednoho z drogových gangů. Evansová je skvělý střelec a umí se orientovat v boji na dálku i na blízko.

Posledním společníkem je agent DEA Eddie Guerra, který jako jediný zázrakem přežil výbuch policejní stanice. Je jedním z hlavních podezřelých, a proto má velkou motivaci očistit své jméno. V jeho stínu se ovšem krčí velké dluhy z gamblingu, jež ho nutí hledat jiné cesty k penězům - třeba prodej zabavených drog. Určitě si Eddieho prohlédněte, když bude převlčený při zapalování pole - kdo pozná prezidenta? ;)

Ostatní figury známé z juarezovského světa se také objeví - nalezneme zde potomka bandity Mendozy nebo překupníka zbraní, jemuž v žilách koluje krev velitele jižanské armády, který pronásledoval hrdiny druhého dílu série.



"Who the f*ck are you?" "The Police!"

             Náplň misí je docela jednoduchá - prostřílet se na konec mapy, kde se stane nějaká událost, která vás uvede k dalšímu úkolu. Systém střelby a krytí za překážkami je velmi podobný jako u Call of Juarez 2, jenž byl u hráčů úspěšný, tak proč CoJ_Cartel4.jpgjej měnit. Po zabití určitého množství nepřátel máte k dispozici bullet time, během kterého se vše zpomalí a vy můžete do statických nepřátel vyládovat celé zásobníky.

Hra se na jednoduchou úroveň může změnit ve frenetickou přestřelku. Nemusíte si ani moc lámat hlavu s tím, že vám před mířidla naběhne nějaký ten civilista (v režimu, kdy nemíříte, jsou označeni zeleným křížkem, nepřátelé červeným), protože při jeho smrti nejste nijak penalizováni - maximálně nesplněním Steam výzvy, kterých je k dispozici velké množství a
CoJ_Cartel5.jpg  některé z nich jsou propojeny i se systémem UPlay. Morální kodex může jít stranou, protože vy jste přece jednotka mimo zákon.

Arkádovost titulu je umocněna tím více, že při velké přestřelce můžete být několikrát zasaženi a ani to s vámi nehne. Prostě se na chvilku přikrčíte za bednu, když vám začne červenat obraz, vydýcháte to a dál spokojeně šíříte rozpálené
olovo vzduchem. Ještě lepší to je, když vám pod nohama bouchne granát, prostě to normálně rozchodíte.

Přestřelky jsou atmosférické a u nich se budete opravdu bavit. Nepřátelé si hledají lepší pozici, ze které na vás budou lépe
vidět, a tím vám stíží jejich likvidaci. Nechci ovšem tvrdit, že se jejich AI občas nezblázní a bez bázně a hany si to nenamíří přímo k vám, aniž by hledali úkryt.

Největší problém v příběhové lince pravděpodobně představuje nedoladěné řízení vozidla. Ovládání jeepu je jednoduše nepřehledné a budete si na něj muset zvyknout. Lepší je si zastřílet z okna během jízdy, čehož vám během hraní s počítačem řízenými spolubojovníky není dopřáno, protože jste automaticky posazeni za volant.

COJC ale nemůžeme považovat ani za ryzí arkádu, protože mu chybí typická věc pro tento žánr PC her a tím jsou souboje s bossy, u nichž si musíte lámat hlavu, jak na nepřítele vyzrát. Maximálně budete sestřelovat pět helikoptér.





trailer



Nedoladěnost herních prvků sráží zábavnost

              Každá z postav má svůj příběh a díky tomu i jiné motivace, proč jsou v jednotce. Jejich vlastní problémy a neřesti se promítají i do specifických misí, které plníte během hlavního úkolu - Ben sbírá peníze pro svou přítelkyni prostitutku, Eddie pobíhá po lokaci a krade drogy a Kim kdoví proč vyhledává speciální zbraně - prostě typické koníčky policistů, kteří pronásledují gangstery.

Při vaší lovecké výpravě však můžete být odhaleni vašimi kolegy, takže se stále musíte otáčet a pozorovat, jestli vás
CoJ_Cartel3.jpgněkdo nesleduje.

Tento prvek skvěle oživuje hratelnost. Během hraní s živými spoluhráči se totiž každý rozběhne hledat právě svou kýženou věc a je jen na vás, zda se rozhodnete jim v tom zabránit, nebo se vydáte pátrat po vámi žádané komoditě. Často se může stát, že vás vaši spolubojovníci nechají během přestřelky ve štychu a jdou si po svém a vy se budete muset buď
stáhnout nebo vydržet a odrážet nepřátele.

Je zde ovšem několik velkých ALE. První výtka směřuje ke skutečnosti, že se věci nacházejí na stále stejných místech na mapě. Proto hráči stačí pouze jednou hrát danou úroveň a ihned ví, kam se při znovuhraní vydat - náhodné rozmisťování hledaného artiklu by určitě přidalo na zábavě.

Druhým nedostatkem je pro mě malá motivace tyto předměty hledat. Za úspěšně nalezený předmět či překažení nálezu předmětu spoluhráči jste odměňování zkušenostními body, stejně jako za plnění vedlejších misí. S růstem levelu se otvírají nové zbraně, ale nic víc. Na druhou stranu zbraní je opravdu velké množství a každý určitě má své oblíbence.

Kromě toho jsou zbraně k dispozici i ostatním spoluhráčům, kteří se tak nemusí vůbec snažit, a navíc je můžete okamžitě používat i při znovuhraní, takže plnění vedlejších misí při dalším hraní závisí jen na vaší filantropii k okolí.

Poslední ALE se týká nutnosti hrát s živými spoluhráči v kooperačním módu, protože jinak hledání předmětů ztrácí jakýkoliv náboj. Spolubojovníci ovládaní PC se okamžitě hrnou k checkpointu, kde na vás hezky čekají a vy si v klidu
CoJ_Cartel7.jpg můžete projít mapu a vyluxovat ji od peněz, zbraní či drog.

Spolupráce s AI na vaší straně je problémová i v dalších směrech. Během postupu úrovní vykřikují postavy pozice nepřátel. Věřte mi, že do půl hodiny je budete úplně volně ignorovat, protože jejich povykování je absolutně matoucí a několikrát mě napadlo, že si moji "přátelé" přejí moji smrt, a proto chtějí, abych se otočil k nepříteli zády. Navíc vás časem začnou iritovat i jejich poznámky o vaší střelbě (i když oni jsou slepí jako patrony), které se pravidelně opakují a tak časem dostanete chuť střílet spíše po nich...

Během přípravy na recenzi COJC jsem čekal celkem asi hodinu v lobby před misemi (před vstupem do mise si vybíráte zbraně a zde můžete v menu vybrat hru v kooperaci) a jen čtyřikrát se našli hráči, kteří se k mému počínání připojili. To je ale dané zatím malou rozšířeností titulu, což se bude s postupem času zlepšovat.



A audiovizuální stránka?

        Při letmém pohledu vypadá COJC celkem k světu. Při druhém pohledu už se vám ale bude zdát juarezovský svět spíše omšelý a zastaralý.

Lokace - ulice, město duchů, night club, hřbitov, les či poušť, jsou vymodelovány velmi zdařile, neustále se během misí střídají a hýří životem. Při pouhém proběhnutí lokacemi se vám na ně bude příjemně koukat a ničím vás nebudou rušit. Když se ale zaměříte na nějaký detail, uvidíte jisté nedotaženosti.

Možnost likvidace prostředí je docela slušná a hráče určitě potěší výbuchy aut (i když je celkem podivné, že do něj stačí
CoJ_Cartel8.jpgpárkrát vystřelit a už je utopeno v plamenech).

Horší je to ale u modelů postav. Jejich pohyb je sice přirozený, ale především během předělových videosekvencí působí totálně uměle, což trošku ruší herní prožitek. Musíme ovšem přiznat, že se od her tohoto typu nečekají nějaké vizuální orgie a hlavní je především funkčnost, které nelze mnoho vytýkat.

Hudba a ozvučení dopadla na výbornou. Když pomineme výše zmíněný problém s neustálým opakováním hlášek spolubojovníků, nelze než pochválit tvůrce. Zvuky střelby, mechaniky zbraní, výbuchů a života okolo jsou uvěřitelné a dabing je opět na vysoké úrovni.

Překlad, který opět obstaral český distributor Playman, je velice zdařilý a můžeme jen plesat nad tím, jak je čeština bohatý jazyk, protože hlášky, které zní v angličtině dost fádně, jsou v češtině mnohem peprnější.




Verdikt

              Nebýt některých velkých chyb a nedoladěnosti některých dobrých a inovativních nápadů ve hře, bylo by hodnocení mnohem vyšší. Především slibovaná soutěživost během hraní, jež se mohla stát výraznou předností Call of Juarez: The Cartel, je velkým zklamáním. Když ještě přidáme zastaralé grafické zpracování, dostaneme hru, jež jen lehce vystupuje nad průměr a nenaplňuje očekávání spojené se sérií Call of Juarez. Je ovšem nutné připomenout, že hra má i klady, díky kterým má šanci si najít své příznivce.


Hodnocení

65 % 

Výrobce: Ubisoft

Distributor v ČR: Playman

Lokalizace: CZ titulky

Minimální konfigurace: Win XP/Vista/7, Dvoujádrový procesor, 1 GB RAM, Grafická karta 256 MB s podporou Shader Model 3.0

 
< Předch.   Další >

 
Nepřehlédněte:

S živým kolagenem může být život příjemnější, jak vypovídají i příběhy klientů Nezestarni.cz. Čím se živý kolagen od běžně dostupného liší, se dočtete v článku na magazínu Venilafi.cz - Kosmetika...

Čtěte dále...

Kdo je online
24 hostů
Herní koutek na FB
Herní koutek na Facebooku

Datum a čas

Sestavuji aktuální kalendář ...

Přihlášení





Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!
Počasí

© 2009-2017 Herní koutek