Reklama 125x125px
Advertisement
Reklama 515x115px
Advertisement

Dead Island
Hodnocení čtenářů: / 2
SlabéVynikající 
Autor: Jakub Němec   
Sobota, 29. říjen 2011
ImageTechland vás zve na zájezd, z kterého se nemusíte vrátit živí


Nebudu vám na začátek nic nalhávat... Dead Island je skvělá hra s drobnými muškami, nezahraje si ji ovšem nikdo, kdo má žaludek na vodě při letmém pohledu na krev. I pro otrlého hráče je první hodinka hraní na hranici znechucení, protože si vývojáři dali opravdu záležet na realističnosti. Vítejte na ostrově Banoi, okružní jízda začíná...


První kontakt


          Již atmosférické video po prvním spuštění je nabušené emocemi. Seznámí vás letmo s hratelnými postavami a sem tam se mihne i nějaká ta oživlá mrtvola - ano, pro méně všímavé, v této hře se jedná především o přežití a s tím související likvidací zombies. Na výběr máte ze čtyř charakterů, které mají své specifika, jenž jsou zaměřeny především na oblíbenýDead_Island_1.jpg typ zbraní. Je na vás, zda se seznámíte s příběhem svého hrdiny, atmosféře herního zážitku to určitě neublíží.

Osudy hrdinů (Purna - bývalá policistka, která má v oblibě střelné zbraně; Logan - hráč amerického fotbalu, jehož kariéru přerušilo zranění, má dispozice k vrhacím zbraním; Xian Mei - recepční, která se zaškolovala na ostrově, si ráda zamává něčím ostrým a můj oblíbenec Sam B - ztroskotalý raper, který se ohání nejraději tupými zbraněmi) vám předvedou, že před vámi stojí obyčejní lidé se svými neřestmi. Škoda jen, že jejich vlastnosti nejsou nějak komplexněji zavrženy do příběhu.

Na tomto místě si dovolím malou radu: pro začínající hráče jsou paradoxně lepší postavy se specializací na kontaktní
Dead_Island_2.jpgzbraně, protože střelných zbraní je ve hře pomálu, zatímco tyček, holí, nožů a mačet se válí všude kolem pořád dost.

Na začátku hry se seznamujete s ovládáním a vaší nejoblíbenější schopností se stane útěk. Už první kontakt s nepřátelsky naladěnými zombies má takovou intenzitu, že máte chuť okamžitě hru vypnout s tím, že víc nesnesete. Pamětníci můžou vzpomenout na původní Resident Evil, ale ten se může jít klidně zahrabat a to doslova, jinak by ho Dead Island sežral.

První kontakt nakonec nějak zvládnete, seznámíte se s prvními přeživšími a hurá do akce. Vy jste totiž podezřele imunní vůči kousnutí a tak se stáváte jedním z hlavních zachránců ostatních.





trailer



Tam a zase zpátky
       
         
         Přesně tak se budete cítit, když budete dostávat úkoly, které vás budou posílat na ty samé lokace kvůli různým maličkostem. V rámci příběhové kampaně budete plnit celkem smysluplné věci, přihlédneme-li k tomu, že jste svědkem zombie apokalypsy - budete shánět zásoby, čistit cesty od nemrtvých, zachraňovat přeživší, hledat transport a podobně.
Dead_Island_3.jpg Každý úkol můžete odmítnout a splnit později. Ihned při zadání je jasné, jak vysoká je jeho obtížnost a co dostanete za odměnu.

Odměnou vám bude samozřejmě i zkušenost, která stoupá přímo úměrně s náročností úkolů a počtem zabitých nepřátel. Proto je docela vhodné zahrát si na hodného a soucitného druha, který vyplní přeživším, co jim na očích vidí. Budou po vás chtít banality, jako je nalezení plyšového medvěda, hledání baterek nebo sbírání čistících prostředků. Některé questy ovšem patří k náročnějším částem hry, jež překonají i hlavní kampaň (po procházce částí města označenou symbolem pro biohazard mi dáte zapravdu). Naopak některé mise mají trochu porouchanou logiku - žena, kolem které se válí dostatek vody, vyžaduje její speciální balení a lije ji do sebe po hektolitrech a podobně.

Dead Island je neobvyklý svou herní dobou. Hlavní kampaň se při přiměřeně opatrném postupu může natáhnout na nějakých 30 - 35 hodin čistého času. Pokud se však pídíte po každém úkolu a prozkoumáváte každé zákoutí ostrova (což se opravdu vyplatí - nejenže se dozvíte více o pozadí voodoo kultu a zombies, ale můžete vypátrat pozadí vzniku nákazy či plnit různé výzvy, které pro vás vývojáři připravili), může se čas strávený na Bonoi vyšplhat i přes 50 hodin čistého herního času a to je opravdu monstrózní porce.

Všechny úkoly je možné zobrazit na velmi podařené minimapě, která vás dovede na kýžené místo (ne vždy nejlehčí
Dead_Island_4.jpgcestou) a dynamicky reaguje na změny směru, které v návalu adrenalinu uděláte. Zde si dovolím druhou radu - nasbírejte si co nejvíce úkolů a poté se je pokuste v dané lokaci všechny splnit, nebudete se muset pořád vracet.

Každý zkušenostní bod se ovšem hodí a tak se vyplatí naslouchat bolům přeživších. Navíc jsou ve hře rozmanité výzvy, které jsou také velmi štědře ohodnoceny. Při naplnění levelu máte příležitost doplnit si nějakou vlastnost v docela komplexním stromu schopností, který má tři větve - přežití, zuřivost a specializaci na zbraň. Dobře si rozmyslete, kam investujete získané bodíky, protože zpětná změna není možná a vhodně zvolená vlastnost může získat cenu zlata.

Nad čím se člověk pozastaví, je to, že úroveň nemrtvých se zvedá zároveň s vaší. Netvrdím, že by bylo pro hru dobré, aby byli všichni nepřátelé na stejné úrovni jako na začátku hry, ale je podivné jejich posilování.

Druhou výtkou k zombákům je jejich rychlé znovuobjevování (respawn) v lokacích. Je docela frustrující, když s velkým vypětím sil vyčistíte nějakou místnost, proběhnete a když se za pět minut vracíte zpátky, jsou všichni zpátky. Sice si nasbíráte více zkušenostních bodů, ale ukrádá to na realističnosti, která je u Dead Islandu alfou a omegou.




Přátelské ovládání na extrémně nepřátelském výletě

             Ovládání je velmi přehledné a intuitivní. Každý si jej navíc může upravit podle obrazu svého. V každém menu, které si otevřete, je okamžitě jasné, jaký je jeho účel. Inventář je sympaticky rozdělen na část, kde jsou kontaktní zbraně, střelné zbraně, upgradovací doplňky a sběratelské předměty.

Jak už bylo řečeno, tupých a ostrých zbraní je všude kolem dost. Musíte jen zvážit, zda se vám vyplatí používat skvělou
Dead_Island_5.jpg mačetu bez bonusů, když hrajete např. za Sama B a podobně. Někdy prostě nemáte jinou možnost, než použít zbraň, na kterou nemáte specializaci (zkuste naběhnout s nožíkem na člověka s kulometem v ruce).

Každá vlastnost má své atributy (zranění, odolnost, ovladatelnost), podle kterých vybíráte své favority. Zbraně se dají opravovat, vylepšovat a upravovat na speciálních místech za peníze (i postapokalyptický svět stojí na tržním principu ;) ). Z obyčejného nožíku tak můžete vytvořit smrtící kudlu, která navíc dává elektrické šoky. Takováto zbraň vám značně ulehčí prosekávání v davu zombies. Pozor na únavu, mávnout můžete pouze několikrát a poté čekat, než se vám vrátí síla - nestačí jen mávat zběsile do prázdna, je nutné každý úder promyslet...

U každé zbraně vidíte hned její opotřebení, a tak ji můžete v rychlosti změnit za jinou - je s podivem, kolik zbraní může takový člověk unést. Při jejich používání můžete vidět, jak se vaše umrtvovače opotřebovávají a zakrvavují.

Dead_Island_6.jpgStyl hry je závislý na každém hráči (ti s analogovým ovládáním mohou dokonce vytvářet své vlastní údery), ovšem nevyplatí se naběhnout do davu hladových nemrtvých, to je jako byste jim donesli svačinu ve své osobě.

Uvědomte si, že to je survival hra, kde se jedná o přežití. To, že zombie leží na zemi bez nějaké končetiny neznamená, že nemá chuť útočit dále. Nejjednodušším řešením je zbavit je jejich kusadel včetně hlavy.

Časem získáte určité grify, které vám pomůžou vyzrát na různé typy zombíků (obyčejní, běhající, extra silní chuligáni, narážeči, sebevrazi, utopenci a podobně - většinou je poznáte již zdálky podle jejich křiku) a lidí (především těch, kteří chtějí přežít bez ohledu na ostatní).






gameplay



Pomocná ruka na dosah jednoho tlačítka

             Třešničkou na dortu je koooperativní multiplayer, díky kterému se v jedné hře může objevit až čtveřice hráčů. UměláDead_Island_7.jpg inteligence vám vybere hráče, který je přibližně na vaší úrovni, má stejný postup v kampani a je poblíž vaší pozice. Je jen na vás, zda se rozhodnete přidat se k němu a postupovat s ním. V současnosti vyšla aktualizace, která umožňuje vyšší obtížnost nepřátel v kooperační hře. Jinak se váš postup nemění, pouze bude snadnější a zábavnější, protože si budete moct krýt záda.

Pro solitéry, kteří budou chtít příběh absolvovat sami, mám další radu - zrušte si v nastavení možnost připojení do vaší hry, čímž zamezíte přístup ostatních hráčů. Přijdete tak o jednu z nejlepších věcí, které tvůrci připravili, ale můžete se poté chlubit, že jste přežili sami.




Tenhle ostrov se vám (ne)bude líbit

        Na závěr jsem si tradičně nechal audiovizuální stránku. Prostředí je nádherně vymodelováno. Budete se bavit tím, jak se mění počasí, jak se mění stíny objektů a jak se hezky vlní voda. Kdybyste měli jet na dovolenou, Banoi bude vaším vysněným místem.

Dovolenou by vám ale zkazila horda nemrtvých, kteří svým realistickým zpracováním zkrátí nejednomu hráči spánek.
Dead_Island_8.jpgPostup hniloby a jiných utrpení, které podstupují těla zombií jsou doslova hmatatelné. Těla v rozkladu, která se povalují po zemi jakoby vypadla z těch nejkvalitnějších hororů poslední doby.

A to jsem ještě nezmínil, jak se projeví činnost vašich zbraní na nepřátelích. Nepočítal jsem, kolik destrukčních zón má každý nepřítel, ale bude jich opravdu mnoho. A každá rána se projeví na základě síly útoku, druhu zbraně a druhu nepřítele. Když se s ostrou zbraní zaměříte na paži, časem ji odseknete v daném místě. Pokud budete na stejné místo útočit tupou zbraní, bude ji doslova modelovat do podivných patvarů. A to je jen malý příklad ze všech možností, které hra v tomto směru nabízí. Je proto na místě velmi důrazně připomenout, že je Dead Island doporučen od 18 let a v tomto případě je to více než rozumné.

Modely lidí jsou také na vysoké úrovni. Když mluví, mimika obličeje je úměrná situaci a skvěle tak doplňuje mluvené slovo.
Dead_Island_9.jpg Celkově je grafika o řád lepší než Call of Juarez: The Cartel, jenž vyšlo ve stejnou dobu a od stejného studia.

Zvuková stránka zaslouží absolutorium. Ať se jedná o narážení zbraní do různých předmětů, skřeky útočících nemrtvých či vzdechy vaší postavy při únavě. Hudební doprovod je strohý, ale přiměřený žánru hry. Nejsilnější zvukovou linkou je stejně ticho, když čekáte, kde se na vás co vyřítí.

Dabing postav se povedl. Jsou uvěřitelné a když na vás někdo hystericky křičí, nenechá vás to chladným. Opět smekám před českou lokalizací, která je znovu nadstandardní a ještě více vám přiblíží výlet do souostroví Papua - Nová Guinea.




Verdikt

             Dead Island snese nejpřísnější měřítka a má šanci stát se hrou roku. S přihlédnutím k drobným chybám (především obnovování nepřátel) nemůžu šáhnout k maximálnímu hodnocení, ale celkově není jiná možnost než hru doporučit. Pro fanoušky survival žánru je hra povinností, pro příznivce puzzle her mám radu jedinou - ruce pryč!


Hodnocení

95 % 

Výrobce: Techland

Distributor v ČR: Playman

Lokalizace: CZ titulky

Minimální konfigurace: Win XP/Vista/7, Dvoujádrový procesor, 2 GB RAM, Grafická karta 256 MB s podporou Shader Model 3.0

 
< Předch.   Další >

 
Nepřehlédněte:

Hlíva ústřičná si rychle získala oblibu mezi českými zákazníky. Díky své jemně naslédlé chuti a především výraznému aroma se skvěle hodí jako koření do jídel, ale i v celých kusech či...

Čtěte dále...

Kdo je online
24 hostů
Herní koutek na FB
Herní koutek na Facebooku

Datum a čas

Sestavuji aktuální kalendář ...

Přihlášení





Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!
Počasí

© 2009-2017 Herní koutek