Reklama 125x125px
Advertisement
Reklama 515x115px
Advertisement

Might & Magic Heroes VI
Hodnocení čtenářů: / 2
SlabéVynikající 
Autor: Jakub Němec   
Pátek, 13. leden 2012


Mezi PC hráči se snad nenajde nikdo, kdo by neznal svět Might & Magic alespoň z doslechu. Ubisoft si toho je vědom a svou výstavní sérii rozšířil o další, už šestý, díl. Hráčská komunita Heroes of Might & Magic je velmi silná a svého miláčka si hlídá jako oko v hlavě, a proto nečekejte nějaké převratné změny v konceptu hraní. V Ubisoftu ví, že mu hráči prominou nějaké ústupky, ale koncept hraní touží mít zachován. Stal se aktuální díl, Might & Magic Heroes VI , nejlepším dílem série?


U příběhu můžete strávit až 50 hodin!


          Odjakživa byl hlavní herní zážitek HOMAM postaven na volném hraní u jednoho PC, kde jste se přetahovali o myš s bráchou, ségrou, mamkou, taťkou, domácím mazlíčkem nebo jinými členy rodiny, nebo na multiplayerových řežích, u kterých jste mohli trávit nekonečné hodiny času. Příběh patřil u většiny dílů jen mezi nutné propriety, na kterých jste seHeroesVI_1.jpg naučili základy pro boje s živými hráči, ale nepředstavoval nijak převratný náboj.

To se u šestého dílu série mění. Už při počáteční videosekvenci pochopíte, že jde o něco více. Děj vás posune v historii Ashanu o 500 let zpět od událostí v pátém dílu. Smrt vévody Slávy z rodu Gryfů rozeštve jeho pět dětí do všech koutů světa i podsvětí, aby bojovaly o své místo na světě.

Příběh je vyprávěn pomocí ingame videí (ty mohly vypadat trošku lépe) a rozhovorů mezi hlavními postavami, které se spustí na herní mapě při každé podstatné události.

V prologu, v němž se naučíte (začátečníci) nebo si zopakujete (hráči znalí HOMAM) všechny základní herní principy, si na chvilku zahrajete za samotného Slávu, ale další dějové eskapády jsou už v plné kompetenci jeho ratolestí.

Anastázie (frakce Nekropole) je obviněna ze smrti svého otce a je popravena, aby mohla být oživena svou tetou Ludmilou a vydala se pátrat po skutečných vrazích svého otce, v čemž ji pomáhají její nově nabyté nekromantské schopnosti. Anton (Azyl) nastupuje za svého zesnulého otce a stává se z něj fanatický vládce, který musí hájit existenci gryfího rodu. Kiril
HeroesVI_2.JPG(Peklo) je zrazen anděly při vstupu do říše démonů Sheogu, kde hledá důkazy o nevině své sestry Anastázie. Irina (Svatyně) utíká z nechtěného manželství do říše vodní svatyně, kde nachází pomoc. Nevlastní syn Slávy Sandor (Tvrz) je vychováván orkem Kraalem.

Už jen tento výpis je docela složitý a počkejte, až se budete prokousávat všemi kampaněmi, kdy se v ději dočkáte nejednoho zvratu. Hned po prologu si můžete vybrat, za který z národů budete hrát jako první. Dějové linky jednotlivých kampaní mezi sebou jemně prolínají, takže je v podstatě jedno, do které se pustíte jako první.

Každá kampaň obsahuje čtyři mise, kdy jedná zabere asi 2-3 hodiny herního času. Prodloužit si ho ale můžete ještě vedlejšími úkoly, které jsou odměňovány různými bonusy a mají souvislost s hlavním dějem.

Závěr příběhu je zakončen v epilogu, který propojí všechny události. Šestý díl HOMAM přináší plnohodnotnou fantasy zábavu.






trailer



V čím jménu se bojuje?
       
         
        Každý z potomků Slávy se postavil do čela jedné z pěti frakcí, které Heroes VI nabízí. Je to méně než v předchozím dílu, ale v předpokládaných datadiscích ke hře se pravděpodobně objeví další čtyři národy.

Kromě klasických lidí z Azylu, démonů z Pekla, nemrtvých z Nekropole a orků z tvrze se můžete postavit do čela národu
HeroesVI_3.jpg Svatyně, který je inspirován mořskými národy a východní orientální kulturou.

Jednotlivé frakce mají své specifické vlastnosti, jenž musíte poznat, abyste je na bojišti uměli plně využít. Mezi kladné úpravy, které maďarští vývojáři z Black Hole Entertainment zakomponovali do Heroes VI, patří téměř úplná vyrovnanost národů. Nestává se již jako v některých předchozích dílech, že hrát za jeden národ byla procházka růžovou zahradou, zatímco jiná frakce představoval téměř hardcore výzvu.

K dispozici máte v rámci každého národa sedm jednotek, které jsou rozděleny do tří výkonnostních tříd. Základní jednotky budou stačit v běžných soubojích, spoléhá se především na jejich množství a zaštiťují základní prvky boje (boj na blízko, střelba a léčení jednotek). Pokročilejší rekruti už nabízejí slušné možnosti využití a
HeroesVI_4.jpgmají několik speciálních vlastností, jež mohou rozhodnout celé střetnutí, pokud se je naučíte vhodně využít. V každé frakci poté čeká jedna ultimátní jednotka, která bude patřit k postrachům soupeřovy armády a její nasazení bude nezbytné pro těžké boje se silnými soupeři.

Aby toho všeho nebylo málo, můžete své jednotky upgradovat na vyšší úroveň, pokud postavíte ve svém městě přídavek k budově dané jednotky. Zlepšit své jednotky můžete i zpětně za určitý poplatek. To vám dává dohromady 14 druhů bojovníků, se kterými se budete prohánět po mapě dobrodružství.

Na mapě dobrodružství budete potkávat také neutrální jednotky, které mohou být upgradovány také. Jejich rozličnost je však velmi omezená. Potkáte elementály přírodních živlů a jednotky "obyvatelů lesa", což je docela málo. Časem by to chtělo určitě přidat na pestrosti.





Mapa dobrodružství nabízí mnoho výzev

            Jednou z nejkontroverznějších částí nového dílu jsou města. Nejsou totiž plně animovaná jako v předchozích dílech série, ale pouze vám vyskočí tabulka na mapě dobrodružství, ve které je vše, co o vašem sídlu potřebujete vědět, přehledně vypsáno. S postupem času si na to zvyknete, ale přijdete o dřívější krásné průlety nad všemi budovami, které jste si stihliHeroesVI_5.jpg postavit. Naproti tomu získáte přehlednost a nepřepínáte stále mezi mapou dobrodružství a správou města, jak se dříve mohlo stávat.

Jinak se budování měst veze na stejných kolejích jako předchozí díly. Postavíte kasárna pro své jednotky, tržnici na obchodování se surovinami, hospodu na najímání hrdinů a vše vylepšujete. Navíc se musíte soustředit na hradby, které vám při obléhání vašeho města poskytují různé výhody. Stavění je omezeno klasicky - jeden den, maximálně jedna budova.

Každá frakce má navíc specifické budovy, které dávají městům určité výhody (nemrtví mohou nakupovat padlé bojovníky, démoni mají věž, která ostřeluje nepřítele ještě před tím, než se vůbec dostane k městu, apod.).

Veškeré najímání jednotek a stavění budov je závislé na čtyřech surovinách - zlato, dřevo, kámen a krystaly. Všeho se válí po mapě dost, jen o krystaly bude pořád nouze. Přitom na stavbu téměř každé budovy je tato komodita nutná, a proto je nutné s nimi moudře hospodařit, popřípadě častěji
HeroesVI_6.jpgnavštěvovat tržnici. Pokud nebudete vlastnit ani jeden důl na krystaly, bude jen otázkou času, kdy vás přijede navštívit soupeř, aby ukončil vaši existenci.

Většina budov na mapě je hlídána neutrálními jednotkami, což představuje určitý paradox. Abyste mohli nakupovat jednotky a stavět budovy, musíte mít suroviny, abyste měli suroviny, potřebujete jednotky na poražení neutrální armády.

Mezi novinky vztahující se k městům patří jejich sféra vlivu. Všechny budovy v oblasti okolo města, které jsou osvobozeny od neutrálních armád, totiž produkují pro vlastníka města. Můžete sice obsadit nepřátelský důl, ale jakmile od něj odjedete, okamžitě propadne zpět nepříteli. Nejlepší je tedy zaútočit rychlou ztečí na město a obsadit jej, poté se všechny stavby patřící městu okamžitě přidají na vaši stranu. Je sice několik kliček, jak využít budovy, aniž byste je ovládali, ale nechám na vás, ať si na ně přijdete
Wink.

Další novinkou je konverze měst. Už nejste odkázáni na to, jaké město jste dobyli, protože za určitý poplatek, vztahující se k úrovni města, může sídlo konvertovat pro svou frakci. Díky tomu se vám bude produkovat více jednotek vašeho národu a rychleji bude růst vaše armáda a její konkurenceschopnost. Samozřejmě pak nebudete moci využívat jednotek jiné
HeroesVI_7.jpg frakce, které by se vám třeba mohly hodit. Vše tedy závisí na vašem uvážení.

Pohyb po mapě dobrodružství s vaším hrdinou se nemění. Stále se přemisťujete od jednoho místa s různými vlastnostmi a bonusy ke druhému. Během toho porážíte armády, které místa brání, nebo vám pouze zamezují cestu v dalším postupu mapou.

Každý den máte přiřazen určitý počet pohybových bodů, které můžete využít dle své libosti. Poté vám nezbývá nic jiného než ukončit svůj tah, počkat na tah soupeře a hurá do dalšího dne.

Pohyb mezi městy velkou měrou usnadňuje využití teleportů, které si můžete postavit ve městě. Jejich využití stojí určitou část magické energie a nějaký ten pohybový bod, ale často vám zkrátí několikadenní putování na jeden tah. Skvěle se toho dá využít při plánování taktiky obrany měst. Nemusíte již fixovat velkou část své armády ve městech, protože se z kteréhokoliv místa na mapě můžete pohodlně teleportovat a připravit se na obranu.






gameplay



RPG tvorba hrdiny

         Postavy hrdinů jsou důležitou součástí her HOMAM. Postupem času se jim přidávaly specifické vlastnosti, které velkou měrou ovlivňovaly boj. Nejinak tomu je i v aktuálním díle série.

Tvorba hrdiny je podstatnou součástí pro váš úspěch na bojišti. Musíte rozhodnout, zda chcete využít svého hrdinu spíše
HeroesVI_8.jpgjako bojovníka nebo kouzelníka. Na základě toho volíte jeho vlastnosti, jichž se nabízí více než sto. Orientace mezi nimi je docela složitá, ale postupem času si vyberete své favority, které se naučíte využívat.

Magické vlastnosti se soustřeďují na různá kouzla živlů a temné magie. Ty můžete podpořit dalšími pasivními schopnostmi, které ovlivní stav vaší armády během boje. Vlastnosti bojovníka se soustřeďují spíše na podporu vašich jednotek, kterým můžete přiřazovat různé bonusy, které vylepšují jejich boje nebo obranyschopnost. Dále se vyskytují vlastnosti pohybu po mapě, sběru surovin a mnoho dalších. Možných kombinací je nespočet. Vy jste omezeni pouze úrovní, jejíž maximum je 30, své postavy - jeden level vám povolí přiřadit jednu vlastnost. Navíc váš avatar oplývá specifickou frakční vlastností, která se posiluje na základě levelu vaší postavy a maximálně se zvýší na čtvrtou úroveň. Je jasné, že vhodným využitím různých vlastností můžete zvrátit nepříznivě se vyvíjející průběh bitvy na svou stranu.

Ale nejen z vlastností je hrdina živ. Na mapě nacházíte velké množství artefaktů, jež jsou schopny přiřadit vaší postavě další výhody. Jejich vhodnou kombinací si můžete dotvořit hrdinu dle obrazu svého, např. postavu, která bude odolná vůči
HeroesVI_9.jpg fyzickým či magickým útokům, která bude mít větší sílu nebo magickou moc a podobně. Návdavkem jsou setové předměty, které při současném využití více předmětů ze stejné sady poskytují extra bonusy.

Po mapě jsou rozesety i tzv. frakční zbraně, které přidávají vašemu hrdinovi další schopnosti, které rostou s úrovní zbraně. Úroveň se získává jejím přiřazením k postavě během bitev.

Poslední novinkou, která podstatně upravuje hrdinovy vlastnosti, ale také zjev, je výběr vaší cesty během putování příběhem. Můžete si zvolit cestu dračích slz (milosrdenství, ponecháváte možnost útěku nepřátelům, volíte neagresivní kouzla apod.) nebo dračí krve (krutý bojovník, který nezná slitování s nepřítelem, používá agresivní kouzla atd.). Na základě vašeho hraní dostáváte body do obou cest. Při naplnění určité cesty získáte k dispozici mocná kouzla, vyhovující vašemu stylu hraní.





Boje - alfa & omega her Might & Magic

           Jak můžete číst v předchozích řádcích, vše směřuje k tomu, abyste svou armádu vypustili do světa a tam sjednali pořádek dle vašich představ. Tvůrci z Black Hole Entertainment kladli důraz především na bojovou složku hry a lze to z Heroes VI cítit.

Na každém rohu potkáte neutrální jednotku, která jen hoří nedočkavostí se s vámi pustit do šarvátky. Málokdy se dávají na
HeroesVI_10.jpgútěk, jak se stávalo dříve.

U popisu jednotek jsem se zmínil, že jednotky jednotlivých frakcí jsou si rovny, žádná nepředstavuje větší nebezpečí než jiná. Tím se omezilo využívání pouze oblíbené jednotky, protože jste nuceni použít celý svůj arzenál.

Zapomeňte na bitvy, které budete jen v klidu odklikávat. Každá šarvátka představuje výzvu a vyjít z ní beze ztrát potřebuje značný trénink, štěstí a hlavně umění. Počítačem ovládané postavy totiž skvěle vyhodnotí vaše slabá místa a využívají jich. Velmi oblíbeným kouzlem vašich nepřátel bude oživování jednotek, které vám způsobí nejednu komplikaci. I na nejnižší obtížnost se některé bitvy mohou protáhnout v řádu desítek minut.

U nepřátel se před bitvou zobrazuje míra nebezpečí vůči vaší postavě. Mírná hrozba nepředstavuje větší překážku, ale už u vážné hrozby budete muset rozjet své mozkové závity na plné obrátky a nejednou poznáte hořkost porážky.

Vrcholem je střet s nepřátelským hrdinou, který umí využít všech svých vlastností a dokáže vám pěkně zatopit. Pro vás to samozřejmě představuje jasnou taktickou výzvu a i jeden chybný krok, neuvážený tah, nebo špatné využití kouzla vám může být osudným. Nemyslete si však, že je počítač bezchybný. Vzhledem ke své úrovni je schopen také dělat chyby, které musíte využívat.

Pohyb jednotek po mapě je opřen o čtvercovou síť, po níž budete své bojovníky přesouvat. Po bojišti jsou rozesety různé
HeroesVI_11.jpg předměty a artefakty, za kterými je možné se krýt a získávat další speciální vlastnosti. Hrdina zůstává mimo bojiště a boje se zúčastní stejně jako ostatní jednotky jednou za kolo.

Dobývání a obrana měst je jen třešničkou na dortu všech taktických hrátek. Překonat obležení za využití všech jednotek, které jsou tak ohroženy, čekat na chvíli, kdy je vaším katapultem rozbito opevnění, nebo vylákat nepřátele mimo hradby? Vše je součástí taktiky a ta závisí jen na vás.

Princip střídání tahů vašich a nepřátelských rekrutů je ovlivněn několika parametry jako osud, štěstí a podobně. Princip se tedy nezměnil - kdo již hry z HOMAM série hrál chápe, kdo je nováček, pochopí a brzy se naučí.

Pro ty, kteří hrají HOMAM spíše jako fantasy manažer a vedení lítých bitev jim nic neříká, existuje možnost automatického vyhodnocení bitev počítačem, nebo může nechat probíhat bitvu pod vedením počítače a při špatně se vyvíjející situaci vkročit do velení a dohrát bitvu sami. V obou možnostech však svůj herní zážitek hodně degradujetete, protože si odpíráte hlavní část této hry. Je to něco jako hrát letecký simulátor a celou dobu nechat řídit autopilota.





Multiplayer ještě umocňuje herní zážitek

             Celé zápolení v kampaních pro jednoho hráče má přese všechny jeho klady pouze jediný účel - naučit se pohybovat v nově HeroesVI_12.jpgupraveném prostředí a využívat jednotek a vlastností jednotlivých frakcí, protože největší výzvy čekají ve hře pro více hráčů.

Strávíte dlouhé chvíle (no ony to nebudou chvíle, ale spíše věky) v internetových bitvách, kde se budete přetahovat s ostatními hráči. Systém vyhledávání protivníků je docela svižný a vytvořené virtuální prostředí vcelku stabilní, takže vašim kláním nebude stát nic v cestě.

Stejně jako u jiných dílů série zůstává i možnost hraní na jednom počítači, kdy je herní zážitek ještě podpořen slovním doprovodem spoluhráče a jeho mimikou při hraní (není nad to, když rozdrtíte sourozencovu pečlivě budovanou armádu a můžete pozorovat dopadHeroesVI_13.jpg svého činu v přímém přenosu).

Jedinou nevýhodou Heroes VI spojenou s internetem je nutnost neustálého připojení. Můžete sice hrát singleplayerové mise odhlášení, ale ty pak nejsou kompatibilní s uloženími týchž misí, když jste připojeni.

Navíc je ve hře přítomen prvek vaší dynastie. Během hraní, kdy jste připojení ke službě Conflux, získáváte za vše body, které se přičítají k vaši dynastii, čímž roste její level. Navrch máte k dispozici celou řadu výzev, které můžete plnit a tím roste důležitost vaší dynastie. Přítomen je i obchod s výhodami do multiplayerových řeží, které si můžete pořídit za plnění výzev. K tomu ilustrovaný bestiář. Suma sumárum máte službu, která nutnost připojení vyvažuje.




A jak se na to pěkně dívá

           Grafická stránka hry je absolutně kouzelná. Se slušnou grafickou kartou si můžete dopřát grafické orgie, které potěší nejednoho fanouška fantasy žánru. Vše je převedeno do 3D kabátku, který Heroes VI velmi sluší. Navíc je přehledný a HeroesVI_14.jpgnemusíte rotovat kolem každého stromu, jestli se za ním náhodou neschovává nějaký krystal apod.

Na mapě dobrodružství se vše hezky hýbe, můžete si vše přiblížit na maximální vzdálenost a studovat detaily staveb, jednotek nebo vašeho hrdiny. Každá mapa je navíc jinak modelovaná a vy se můžete kochat zalesněnou krajinou, podzemními lokacemi, pobřežím, plavbou po moři.

Modely jednotek a jejich pohyb na bojišti je také skvělý. Můžete si každý střet prohlédnout opravdu zblízka a během bojů se spouští i speciální animace jednotlivých útoků, především magičtí tvorové budou neustále upoutávat váš zrak. Po nepřátelích zůstávají na bojišti jejich pozůstatky, což přidá na realističnosti. Upgrade jednotlivých bojovníků je také povedený, takže hned přiHeroesVI_15.jpg prvním pohledu víte, jestli jste se střetli s jednoduchou či obtížnější verzí nepřítele.

Zvuková stránka jen podtrhuje skvělou audiovizuální podívanou. Každá jednotka má svůj specifický zvukový projev, pohyb na mapě je neustále doprovázen zvukovými podněty, které zní vcelku realisticky.

Hudba je mixem melodií ze starších dílů série v novém aranžmá. S nostalgickou slzou v oku zavzpomínáte na první díly, kdy majestátní melodie patřily k tomu nejlepšímu ze hry. Hudební doprovod stojí i za samostatný poslech, což není problém, protože byl oficiálně vydán jako součást speciální edice.

Lokalizaci si vzal na starost opět český distributor Playman a "překvapivě" se mu opět povedla. Jen tak dál Laughing.




Verdikt

              Might & Magic Heroes VI je hra, která patří k nejlepším v sérii, ale jestli je nejlepší, musíte posoudit sami. Přináší řadu novinek, které upravují herní zážitek, ale ne všechny k lepšímu. Kdyby byla hra původním počinem, a "ne jen šestkou", byla by to událost roku a jasných 100%, takhle je to "jen" kvalitní pokračování velmi kvalitní série.


Hodnocení

90 % 

Výrobce: Ubisoft

Distributor v ČR: Playman

Lokalizace: CZ titulky

Minimální konfigurace: Win XP/Vista/7, Dvoujádrový procesor, 2 GB RAM, Grafická karta 256 MB s podporou Shader Model 3.0 (berte s rezervou)

 
< Předch.   Další >

 
Nepřehlédněte:

Každý se rád obklopujeme hězkými věcmi. Někdo má rád určitý styl, někdo dává přednost spíše citové hodnotě bytových doplňků. Každý jsme jiný. Pro všechny ale platí, že příjemně vybavený a...

Čtěte dále...

Kdo je online
4 hostů a 2 členů
Herní koutek na FB
Herní koutek na Facebooku

Datum a čas

Sestavuji aktuální kalendář ...

Přihlášení





Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!
Počasí

© 2009-2017 Herní koutek