Reklama 125x125px
Advertisement
Reklama 515x115px
Advertisement

Assassin´s Creed III
Hodnocení čtenářů: / 4
SlabéVynikající 
Autor: Jakub Němec   
Úterý, 5. únor 2013


Rok se s rokem sešel a máme tady další díl Assassin’s Creed. V tomto případě však nejde o další pokračování dobrodružství Ezia v období skomírající renesance, ale seznámíme se se zcela novou postavou – indiánem Connorem Kenwayem, vlastním jménem Ratonhnhaké:ton (víckrát to už psát nebudu), ve zcela novém období – válka za nezávislost USA. Podaří se mu dorovnat kvality oblíbence Ezia?

Desmond zná dalšího předka – indiána Connora Kenwaye


         Příběh pokračuje přesně na tom místě, kde skončil. Pro některé zbytečná figurka Desmond se s řádem asasínů pokouší zabránit zkáze světa, která má nastat v roce 2012 (tato dějová linka je pojítkem mezi všemi díly, takže si ji užijí především hráči, kteří se již s Assassin’s Creed setkali). Vydají se na místo ve Spojených státech, kde má být úkryt „božských“ předků, která provází Desmondovu rodovou linii tak, aby mohl hlavní hrdina svět zachránit.

AC3_1.jpg Již na začátku je nutné říct, že Desmond je opravdu hlavní hrdina. Po tom, co všechno musel přežít a podstoupit v minulých dílech, s ním mějte trošku soucit. Navíc v třetím plnohodnotném pokračování AC série se konečně odpoví na většinu otázek, které trápí všechny zažrané fanoušky. Netvrdím však, že se mnoho nových záhad znovu neotevřelo. Sám jsem zvědav, jakým směrem, se vzhledem ke konci AC3, bude příběh ubírat. Každopádně z Desmonda se konečně stane zabiják par excelance a dá to okolí pořádně na vědomí.

Assassin’s Creed je však postaven především na Desmondových předcích a poznávání jejich života pomocí DNA a díky stroji Animus, který ji umí rozluštit. V 18. století, kam se se třetím dílem podíváme, poznáme dva mužské představitele Desmondova rodokmenu – anglického šlechtice Haythama Kenwaye a jeho syna Connora, který byl počat s indiánskou matkou.

Za Haythama si zahrajete něco jako výukovou kampaň, kdy se vydáte z Británie hledat do Nového světa odkazy předků. Nevím, čím to bylo, ale až na pár šokujících zjištění, mi byl tento pán svým vystupováním a britským sklonem k ironii mnohem sympatičtější, než vzdorovitý mladík Connor, v jehož kůži si užijete většinu hry. Třeba dostane Haytham větší prostor v dalších dílech, ale myslím, že budu spíš zklamán.

Connor Kenway se narodí do doby, kdy se kolonizátoři z východu (tedy Britové a američtí osadníci) rozhodnou, že si tak trošku zaválčí. To se samozřejmě dotkne i původního obyvatelstva. Mezi nejranější Connorovy vzpomínky totiž bude patřit přepad jeho vesnice bělochy a smrt jeho matky. Stařešinka jeho vesnice mu později ukáže tajemný artefakt, který jej určí jako další článek ke spáse světa – má se stát asasínem.

Díky tomu, že na americkém kontinentě byl řád asasínů skoro vymýcen aktivními templáři, je nutné obnovit sílu bratrstva.
AC3_2.jpgKdyž už jsme u templářů, tak v tomto díle ani nevíte, jak jsou činy templářů motivovány, protože se pořád mění. Jasné je jen to, že mají stále touhu ovládat své okolí.

Connor se začne učit u Achilla Davenporta, posledního žijícího asasína v Americe.  Samozřejmě se z vás stane badass zabiják, který se připlete téměř ke všem důležitým událostem války za nezávislost USA, to už je taková značka celého Assassin’s Creed (jen se o vás nepíše v učebnicích dějepisu – občas mám pocit, že asasínem byl i Jára Cimrman).

Obtížnost je v celé hře jen jedna a ta je rozdělena tak, že se buď snažíte udělat vše na plnou synchronizaci s pamětí Connora (což je velmi těžké, někdy až nemožné), nebo vám jde čistě o příběh a nějak danou misi uděláte.

Jak už je u AC her zvykem, potkáte také spoustu osobností, které utvářely dějiny – mezi jinými Charlese Leeho, George Washingtona nebo Benjamina Franklina (u kterého si můžete třeba poslechnout, proč je starší žena lepší než mladší).

Historické reálie, které jsou převedeny do potřeb hry, jsou opět doplněny velmi kvalitní encyklopedií, kde je popsáno snad vše, co se hýbe, a aby nedošlo k dezinformaci pilných žáčků škol, tak je v ní uveden i oficiální popis historických událostí tak, jak je známe ze školy, včetně dobových pohledů z novin
.





trailer



Pohyb, akrobacie ani boj nečiní Connorovi problém
      
         
               Během svého putování americkou divočinou a rozvíjející se civilizací – poznáte zblízka Boston (tam mají opravdu rádi čaj) a New York. Pohyb postavy byl oproti dílům s Eziem upraven a Connor by se vcelku snadno uživil jako artista v cirkuse. Novinkou je hlavně pohyb lesem, který je důležitou součástí celého světa. Můžete se vnořit do korun stromů a pozorovat přírodu kolem. Putování po větvích je úplně přirozené a během několika chvil vám přejde do krve. Vypadá to ladně a mocAC3_3.jpg pěkně se na to dívá, takže městský parkour našel i alternativní verzi pro ekology.

Novinkou je změna ročních dob. Nevěřili byste, jak se na herním zážitku projeví, jestli běžíte v létě, nebo se brodíte sněhem. K pohybu postavy se však váží výtky především ve městě. Když pobíháte lesem, tak je jasné, že se chcete chytit každé větve, jen abyste nespadli. Během sprintu městem se mi však často stávalo, že se Connor choval podobně – jakmile bylo možné na něco vlézt nebo skočit, udělal to, ač nebylo třeba. Musel jsem se tak učit běhat prostředkem ulice.

Ovládání akrobacie se změnilo, stejně jako ovládání boje, ale o tom až později. Stačí držet pouze pravé tlačítko myši a není nutná žádná další klávesa. Pouze pokud se chcete něčemu rychle vyhnout, tak existuje tlačítko „rychlého přeskoku“ – to vypadá úchvatně.

Boj tváří v tvář byl také překopán od základů. To byla myslím nutnost, protože se úplně změnil arzenál, kterým se Connor a jeho nepřátelé můžou ohánět. 18. století je érou palných zbraní nabíjejících se zepředu (pár jich taky ponesete na svém
AC3_4.jpgopasku), takže každý, koho potkáte, má v podstatě nachystánu jednu kulku, která vám může vytvořit nový otvor v těle. S tím je spojen systém krytí v boji, kdy si můžete půjčit nepřítele jako živý štít.

Na chladné zbraně se také nezapomnělo. Oblíbenou proprietou je samozřejmě asasínský tomahawk, který je v boji neocenitelným pomocníkem. Mezi další „sekáčky“ patří různé meče, šavle, dýky, sekyry, obušky a neopomenutelné skryté ostří, které se dá využít i jako dýka.

Se vším tímhle „železem“ se umí Connor velmi pěkně ohánět a ze začátku se budete udivovat nad přirozeností pohybů, které dodají všem soubojům na dynamice. A že souboje můžou trvat docela dlouho.

Je trošku zklamáním, že se nezúčastníte velkých bitev, ale budete vždy spíše na jejich okraji, nebo se jim budete cíleně vyhýbat. Je ale jasné, že na střílení v seskupených řadách není asasínský válečník stavěný.

Jak je u AC her zvykem, máte po ruce spoustu hraček, které ostatní nemají a vy je můžete překvapit. Luk a šíp je tichým spojencem indiána, ale taková vícehlavňová pistole udělá větší škodu. Kouřová bomba vám dokáže pomoct z jakékoliv situace, ale já osobně jsem ji moc nevyužil. Za to s oštěpem na laně jsem si užil mnoho legrace, především v divočině. Situace, kdy nepřítele můžete využít jako výtah je neocenitelná, sami uvidíte
.




Město – výspa civilizace…       
         
              Větší část hry se budete pohybovat ve městech. Boston i New York jsou živoucí mraveniště, kde se nebudete nudit. Nechce se vám hrát hlavní mise? Práce se najde vždy dost. Můžete rekrutovat asasíny, které můžete posílat na mise po celé Americe. Také si je však můžete nechat v záloze a použít je v horkých situacích. Oproti minulým dílům mají mnohemAC3_5.jpg všestrannější využití (přepad, střelba ze střech, osobní stráž, eskorta atd.). Navíc je každý z vašich druhů ve zbrani skutečnou osobností z minulosti.

Kdo miluje úkoly typu „Odnes, přines“, může si užívat roznášení dopisů, či hledání zásob po městě. Ty jsou schovány buď v truhlách, které můžete vypáčit (postupem času až otravná minihra), nebo u jakýchsi poslů či zlodějů, kteří budou pobíhat po městě.

Fenoménem každé hry poslední doby jsou sběratelské úkoly. Ani v AC3 tomu není jinak – můžete sbírat listy Franklinových Almanachů, za jejichž kompletaci získáte různé vynálezy, nebo pírka, které vám otevřou nové oblečení. Cetky Dřevěné nohy, dosluhujícího piráta, jsou rozesety po celém kontinentu. Když jich
AC3_6.jpgposbíráte dostatek, získáte tajemné dopisy, díky kterým, můžete najít poklad kapitána Kidda.

Máte také možnost prozkoumat kanalizaci velkých měst a objevovat tak tajné cesty Svobodných zednářů (to asi, abychom neměli těch tajemných organizací málo). Jsou to takové mise na odpočinutí, dozvíte se pár věcí z podstaty tohoto spolku a navíc si otevřete místa pro rychlé cestování, což je v situaci, kdy máte všechny vedlejší úkoly splněné, velmi výhodný způsob cestování.

Po městských částech se pohybují celé jednotky vojáků, jak amerických povstalců, tak Britů, které vás budou stíhat za přečiny, které můžete spáchat. Tím se bude zvyšovat vaše známost a nepřátelé vás budou častěji poznávat. Občas jsem nechápal, proč po mě jdou, když jsem byl inkognito a jen kolem nich proběhl – asi jsem jim nebyl sympatický. Svou notoričnost můžete snížit tradičním strháváním plakátů a uplácením řečníků. Novinkou je uplácení tiskařů, kteří rozjedou účinnou dezinformační kampaň
.




gameplay






… v lese je to ale větší sranda

                To vše ale stojí peníze. Způsobů, jak je získat, je hned několik. Nejméně namáhavé je vybírání truhel, kterých po světě ovšem není tolik, jak jsme byli dříve zvyklí, za to jsou v ní velké částky. Také okrádání pobitých nepřátel zůstalo. Změnil se však obchodní model. Už nevlastníte několik obchodů po městech, do kterých investujete, a časem se vám v bance uloží nějaké peníze. Místo toho vznikl jakýsi obchodní systém, kde prodáváte výrobky, které získáte ze své usedlosti a získáte finanční prostředky. Celé je to ovšem tak komplexní, že orientace je vcelku složitá, takže jsem raději hledal finance jinde.AC3_7.jpg Zase tak moc jich totiž k dohrání nepotřebujete.

Vaše usedlost totiž nevzkvétá na základě investicí, ale díky tomu, že různým lidem pomáháte a oni se k vám přistěhují. Tam zakládají své domovy, spokojeně žijí a občas se objeví nějaký problém, z jejichž řešením můžete pomoci. Tyto mise byly z mého pohledu velmi zábavné a tvořili takové rodinné prostředí, protože jsem se orientoval v tom, kdo je kdo, což bylo u hlavních misí někdy docela problém.

V divočině na vás čeká řada dalších úkolů. Krom toho, že můžete dobývat templářské pevnosti a získávat je tak na svou stranu, můžete se stát mistrem lovcem. Veškerá fauna, která se pohybuje po mapě v loveckých revírech, je totiž předmětem vašich obchodních zájmů. Kožešiny, tesáky a další části zvířat se totiž dají výhodně prodat.

U bezbranných býložravců jde pouze o vaši mrštnost, popř. o kladení pastí, zatímco s dravci se musíte vypořádat agresivněji – když narazíte na vlka, medvěda či pumu, spustí se krátká minihra na postřeh, během níž zvíře skolíte.

Po celém světě se navíc vyskytují různé kluby, které vám dávají úkoly, které musíte splnit – rváči se starají o vaši techniku boje, popř. pěstní souboje, hraničáři o vaše pozorovací schopnosti a lovci po vás žádají nezvyklé úlovky – některé lovecké úkoly jsou opravdu povedené
.




Škoda malých chyb, které jsou hodně vidět

        Jak už jsem uvedl výše, celá hra je opravdu povedená a hlavní příběh, který nás Evropany netáhne jako v dílech s Eziem, je vhodně doplněn vedlejšími misemi, takže celkově by se hodnocení mohlo pohybovat docela vysoko. Problém AC3_10.jpgtkví v menších nedodělcích, které lze najít skoro všude. Nejsou to nějaké velké chyby, jež by znemožňovaly pohodové hraní, ale věci, které vyloženě zamrzí, protože jste kvůli nim odhaleni strážemi, znemožní se vaše snaha o plnou synchronizaci nebo při nejhorším musíte opakovat misi.

Abych nepsal jen tak obecně, vyjmenuju několik největších problémů: o pohybu ve městě, kde je moc překážek jsem se už zmínil. Tato chybka je však plně vykompenzována možností probíhat domy.

Největší nepřítel je váš kůň. Po velkých prostorách divočiny je to jeden z nejrychlejších způsobů cestování (pokud vynecháme teleportaci díky mapě), ale nevím, jestli se vzhledem k jeho schopnosti pohybu v prostředí vyplatí. Chvíle, kdy tryskem sledujete nepřítele, kůň se zachytí o větev nějakého jehličnanu a nic s tím nejde udělat, jsou vyloženě k vzteku. A to vůbec nemluvím o veleskocích přes malé kamínky a neschopnosti seskočit z výšek přesahujících 30 cm. Kůň je opravdu velké mínus hry, které by chtělo opravdu pořádně předělat
.





Hra pro více hráčů je dobré zpestření

        Od Assassin’s Creed: Brotherhood jsme mohli hrát multiplayer, kde jste se trénovali v templářské organizaci na Animu, abyste se mohli postavit asasínům. V Assassin’s Creed: Revelations jsem velmi chválil přidání příběhové linky do síťového hraní, které se stalo velmi dobrým motivačním prvkem pro boje proti jiným hráčům.

AC3_9.jpg V Assassin’s Creed 3 je multiplayer ještě o kapku lepší. Samozřejmě hrajete s postavami, které se váží k době americké revoluce v 18. století, takže se setkáte s indiány, řemeslníky nebo vojáky. Herní prostředí je také pestré – pohybujete se ve městech, ale i v přírodních scenériích.

Motivačním prvkem je v tomto případě hackování Animu, díky němuž získáváte nejen oficiální zprávy a videa z organizace Abstergo, ale také jejich alternativní verze, kde se moderní asasíni pokoušejí vysvětlit, v čem tkví zvrácenost templářů.

Pokud se vám podaří najít vhodné spoluhráče, můžete si hru a různé módy, které multiplayer nabízí, náležitě užít. Smůla je, pokud narazíte na tzv. runnery, kteří pobíhají po mapě a kašlou na nějaké skrývání a pomalé odhalování nepřítele pomocí triků, které hra nabízí
.





Mořským vlkem snadno a rychle

AC3_8.jpg
        Dalším místem, kde můžete realizovat své asasínské myšlenky svobody, je moře. Opravdu jsem si námořní úkoly užil. Ovládat loď není vůbec těžké, po menší investici do vaší krásky se stanete opravdu postrachem moří a není výzva, na kterou byste byli krátcí.

Přestřelky mezi koráby, likvidace nepřátelských pevností a nahánění nepřátelských flotil patří k tomu nejlepšímu, co ve hře najdete. Navíc má mořské putování i své minikampaně, které vás nakonec dovedou k porážce templářů na moři.

Tyto úkoly nejsou povinné, ale opravdu by byl hřích je nevyužít. Jako jediná část hry totiž námořní bitvy neobsahují nepříjemné bugy a tak si můžete svou korzárskou činnost užít naplno
.




Nový engine AC3 sluší

        Kvalita obrazové části je díky novému enginu opravdu pěkná. Je jasné, že každá větvička v lese s každým minilístečkem opravdu rozhýbat nešla, ale přesto vypadá hra především na novějších mašinách efektně. Některé modely lidských postav jsou sice neforemné, ale nejde o hlavní postavy, takže se to v té skrumáži, která ve městě je, ztratí.

Občas si sice všimnete problematické části každé hry, kterou jsou vlasy. Některé osoby totiž vypadají, jako by je někdo
AC3_11.jpgskalpoval a pak jim vrátil vlasy zpátky a přilepil je, ale i to se v této pohnuté době mohlo stát, že…

Textury jsou i na slabších strojích na slušné úrovni, celková vizáž měst i přírody nepotřebuje nijak zvlášť kárat. V případě, že nebudete hnidopišit, můžete být spokojeni.

Zvuková stránka hry je rozhodně skvělá. Dabing postav můžeme hodnotit na jedničku s hvězdičkou i díky takovým malichernostem, jako je přízvuk. Opět se setkáme s netradičním jazykem, tentokráte indiánským dialektem, který českému a slovenskému uchu musí znít opravdu cize. Zvuky obklopující vás v divočině jsou uvěřitelné, města jsou živoucí, moře je bouřlivé, meče řinčí a střelba je hlasitá. Co chtít víc?

Hudbou tentokráte nebyla pověřena modla předešlých dílů, Jesper Kyd, ale jeho spolupracovník Lorne Balfe, který svou práci zvládl velmi dobře. Úvodní znělka navazuje na předchozí díly, ale je úplně jiná. Navíc je celý soundtrack více americký, využívá typických nástrojů doby, je to prostě kvalitní poslech.

Na závěr skládám hold před překladateli z Playmana, českého distributora hry – nenašel jsem žádnou velkou chybu, navíc kvantum práce, kterou provedli na encyklopedii, musím ocenit, protože jsem se díky ní dozvěděl spoustu zajímavých věcí (a který Evropan ne…)
.





Verdikt

              Assassin’s Creed 3 je velmi povedená hra. Musím ji však, k její škodě, porovnat se staršími sourozenci. Connorovo dobrodružství mě nechytlo za srdce tak, jako eskapády jeho italského předchůdce. Možná je to tím, že už jsme si zvykli na zkušené válečníky a byl nám opět předložen jankovitý mladík. Na druhou stranu je životnost celého světa podpořena bočními misemi a hlavně bojem na moři. Nebýt AC2, šlo by hodnocení i na 90%, ale s přihlédnutím k chybám, bude trochu nižší.


Hodnocení

85 % 

Výrobce: Ubisoft

Distributor v ČR: Playman

Lokalizace: CZ titulky

Minimální konfigurace: Win XP/Vista/7, Dvoujádrový procesor, 4 GB RAM, Grafická karta 512 MB s podporou Shader Model 3.0 (berte s rezervou)

 
< Předch.   Další >

 
Nepřehlédněte:

Hlíva ústřičná si rychle získala oblibu mezi českými zákazníky. Díky své jemně naslédlé chuti a především výraznému aroma se skvěle hodí jako koření do jídel, ale i v celých kusech či...

Čtěte dále...

Kdo je online
3 hostů a 1 člen
Herní koutek na FB
Herní koutek na Facebooku

Datum a čas

Sestavuji aktuální kalendář ...

Přihlášení





Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!
Počasí

© 2009-2017 Herní koutek