Reklama 125x125px
Advertisement
Reklama 515x115px
Advertisement

Assassins Creed 4: Black Flag
Hodnocení čtenářů: / 5
SlabéVynikající 
Autor: Jakub Němec   
Středa, 8. leden 2014
Image Sedněte k počítačům, suchozemští červi! Vyplouváme směr Karibik, ale Deppa nechte doma…


Každým rokem se setkáváme s novým dílem počítačové série Assassin’s Creed a už dlouhou dobu před vydáním se spekuluje, kam že se to podíváme. Znalí hráči vědí, že se neřeší jen místo, ale také čas. V AC 4: Black Flag (šestém velkém pokračování) tentokráte zabloudíme do Karibiku v největším rozkvětu pirátského života v 18. století. Na plavbu vás zve Edward Kenway, otec starého známého z AC3 Haythama Kenwaye a dědeček hlavního hrdiny stejného dílu Connora.

Silný příběh táhne jako dobrá kamna


        Na rozdíl od posledního dílu, kde byl hlavní hrdina Connor nerudný mstitel všech indiánských národů proti kolonizátorům a v podstatě se jen mračil a neznal žádnou zábavu, jeho dědeček byl jiná kopa. Autoři zřejmě pochopili, že sympatizovat se suchopárným mladíkem není pro hráče lehké, navíc když mnohem větší charisma měl jeho otec – templář.

Rek ACBF Edward Kenway je velmi složitá postava, kterou vás bude bavit poznávat. Do Karibiku se vydal, aby získal nějakéAC4_1.jpg peníze a „na důchod“ byl zabezpečen. Nejjednodušší se mu zdá život piráta, který může získat velké bohatství během několika let. Ano, pořád jde o peníze, to je hlavní Edwardův motor. Zapomeňte na nějaké ušlechtilé činy z loajality k asasínskému řádu.

Hned ze startu Edward jednoho asasína zabije, protože se nedomluvili na ceně. Vezme jeho oblečení, podivně vypadající vystřelovací dýky a vydává se za člena tajného spolku, protože mu to přijde výhodné. Dostane se tak do kolotoče dávné války mezi templáři a asasíny, které vůbec nerozumí. Jediné, co se mu zalíbí, je mocný vynález zvaný Observatoř, který by mu mohla dopomoci k další kopě peněz.

Celkově však můžeme říct, že je problematika odvěkých nepřátel upozaděna ve prospěch poznávání pirátského života. Jemné nuance asasínské tématiky se proplétají nenápadně příběhem tak, že je nijak zvlášť nepociťujete, poněvadž se to téměř vždy týká i vaší pirátské kariéry. Až na závěr se v Edwardovi probudí svědomí a pouští se do boje proti templářům s plnou vervou, protože jejich praktiky odporují jeho naturelu.

Hlavní tahák příběhové linky však spočívá v honbě za penězi a pohodlím. Spolu s dalšími kolegy ve zbrani, mezi nimiž najdete AC4_2.jpgbájného Edwarda Černovouse Thatche, Jacka Rackhama, Charlese Vana, Benjamina Hornigolda, Anne Bonny nebo legendární Mary Read, se pokusíte založit pirátskou republiku proti vůli anglického krále. Soupeřit budete nejen s britskou flotilou, ale potkáte se i s loděmi plujícími pod španělskou nebo portugalskou vlajkou.

S piráty se nudit nebudete. Každý z nich je jedinečná osobnost, každý má svou úchylku a každý vás během hraní něčím překvapí. Za vším ovšem stojí zlaťáčky, takže se můžete těšit na několikeré změny stran v konfliktech, nepředpokládané zvraty a další příběhové kopance. Abych se přiznal, tak mi nejvíce přirostla k srdci postava Černovouse, který je představen i v jiném světle než jako obávaný postrach všech moří, a Mary Readové, která je vlastně tragickou postavou příběhu.

Mise, které budete plnit, jsou rozmanité, a toho, že se některé v podstatě opakují, si všimnete až na konci, protože každá má pro hráče svoje překvapení. Navíc každá část mise je doplněna o vedlejší úkoly, které jsou pro fanoušky plných synchronizací. Jako bonus se vás na konci každé mise tvůrci zeptají, jak se vám mise líbila – snad to použijí při tvorbě dalších her.

Co mě zklamalo, byly záporné postavy. V každém z dílu AC byly na záporné postavy kladeny vysoké nároky, ale zde se s nimi téměř nepotkáte. Na druhou stranu, když už se ukáží, tak je to fičák, který stojí za to. Celkově můžeme hlavní příběh, který seAC4_3.jpg zase tak moc netočí kolem templářsko - asasínského konfliktu, hodnotit hodně dobře, i když se v nich objeví řada žánrových klišé. A konečně se objevila postava, s kterou budete hru prožívat, i když je to chamtivý sebestředný zmetek, který až někde v hloubi duše myslí i na dobro pro lidi kolem sebe.

Pojící linkou všech příběhů série Assassins Creed je současný svět, z něhož prozkoumáváme vzpomínky předků. S Desmondem jsme se rozloučili už v minulém dílu (sorry za spoiler), ale nekončí jeho příběh. vaše postava v současnosti pracuje pro templářskou společnost Abstergo, v níž odkrývá taje svého předka Edwarda Kenwaye pro natáčení pirátského filmu (tak jsme se zasmáli…). Časem se z vás však stane hacker ve spáru asasínského komplotu a budete nabourávat jeden počítač za druhým. Vše se děje formou miniher a většina z toho není povinná. Pro Desmondovy hatery se může vše odehrát během čtvrthodinky, takže vcelku rychle a bezbolestně. Kdo však umí ocenit práci scénáristů, kteří si dávají práci s pozadím celé hry, může se směle pustit do odkrývání tajemství Absterga, které přinesou nejedno překvapení. Navíc se podíváte do rudolfínské Prahy a to je pro Čecha nějaká motivace ;)

Hlavní příběh vám zabere okolo 15 – 20 hodin hraní, ale jak známe tvůrce z Ubisoftu, tak to je jen ochutnávka toho, co nám ACBF nabízí.






trailer




Celý svět se točí kolem lodě       
         
              Největším lákadlem je moře a bitvy, které na ní probíhají. K tomu samozřejmě potřebujete loď, která se stává druhou hlavní postavou. Věřte mi, že Kavku (anglicky Jackdaw), jak se Edwardova loď jmenuje, budete brát za člena rodiny, každá dělová koule v trupu lodi vás bude hodně mrzet a svoji kocábku budete vypiplávat do posledního nákladového prostoru.

AC4_4.jpgPeníze se totiž válí na vlnách Karibiku téměř všude (občas jsem si připadal jak na námořní dálnici, ale hledat jednu loď po rozlehlém moři by asi taková zábava nebyla), jen musíte mít dostatečně silný arzenál, vyztuženou loď, odhodlanou posádku a ne moc nepřátel proti sobě. Na moři se setkáte s malými kocábkami, které nevezou téměř nic, s rychlými brigami, které už znamenají nějaký ten peníz do prasátka, až po monstrózně velké bitevní lodě s třemi řadami děl, které se ovšem pomalu vlečou jak týden před výplatou (kapesným).

Poté, co svými přátelskými výstřely na pozdrav (a že máte možností – děla na blízký kontakt, vzdálenější kontakt, sudy s výbušninou, a mé nejoblíbenější ostřelování na dálku) dostatečně oslabíte nepřátelskou loď, máte dvě možnosti, co s ní. Buď ji v klidu potopíte, ale kořist bude téměř nulová, nebo se na loď podíváte z poněkud bližší perspektivy. Loď zrekvírujete nejčastěji tak, že zlikvidujete určitý počet námořníků, u silnějších lodí pošlete do pekel důstojníky, kapitána nebo ostřelovače i se zásobami střelného prachu, popř. strhnete vlajku. Poté už je na vás, co s lodí uděláte – jestli ji pouze vykradete a potopíte, propustíte, aby vás nepronásledovali lovci pirátů, nebo ji přidáte mezi „své“ lodě, které pro vás budou vydělávat peníze v zámořských akcích.

Námořní bitvy, ač jsou solí hry, nejsou to jediné, co vám může moře nabídnout. Můžete prozkoumávat řadu ostrůvků, kde jsou ukryté truhly a fragmenty Animu (asi abyste měli co sbírat), potopené vraky, k nimž se můžete dostat (nejen Lara Croft umí praštit žraloka do čumáku, Edward se v tom přímo vyžívá), tajná skladiště pašeráků, které můžete totálně vybílit nebo jít jen tak na rybyAC4_5.jpg (to je docela brutální zábava, s níž měli problém i ochránci zvířat, ale kůže ze zvířat využijete pro výrobu přídavných kapes pro Edwarda).

Když nebudete vědět, kam dál, protože mapa je zakrytá, stačí se podívat k nějaké pevnosti, zlikvidovat její obranu, pozabíjet obránce a je vaše. S ní i celá bráněná oblast a přibude nějaký ten korzárský úkol. Možná se mi to zdá, ale tohle je zřejmě nejvíce krutá hra z univerza Assassins Creed, protože nikdo vám nevyčítá mrtvé, přestože zabíjíte bezbranné vzdávající se guvernéry jak na běžícím páse. Holt drsná doba si žádá drsné prostředky.

A potápět se budete, stejně jako hledat poklady, protože peněz v ACBF není nazbyt a všecičko, co na lodi chcete vylepšit, stojí peníze, dřevo a kovy. A vy ji budete chtít vytunit, abyste měli dobrý pocit a šli od jedné lodi ke druhé a vydělávali další peníze.

Když už si budete připadat jako námořní nepřekonatelný king, jsou pro vás připraveny výzvy v podobě soubojů s legendárními loděmi, které vás z vašeho snu o nepotopitelnosti rychle vyvedou z omylu. Nejednou jsem se stal nedobrovolným krmením mořské fauny.





gameplay



Tropický ráj plný možností       
         
            Pokud máte moře po krk, což se jen tak nestane, můžete se vydat do měst nebo na zabydlené ostrůvky. Menší ostrůvky jsou rozmanité a plné věci pro sběratelské duše. Stačí jen najít vyhlídku, s níž odkryjete veškerá tajemství mapy (funguje to stejně jako ve starších dílech a pořád je to boží; navíc vám zpřístupňuje body rychlého cestování, když se nebudete chtít trmácet po moři), a AC4_6.jpgpak hurá na drancování. Truhly a fragmenty Animu jsou klasika, vyplavené lahve na břeh, které náhodou dávají dohromady příběh, asi taky nikoho nepřekvapí, ale tajné mapy s poklady, to už je jiná. Poklady budete hledat, protože umožní vaší lodi nepřekonatelná vylepšení, díky nimž bude ovládat moře jako jeden velký postrach.

Oblíbeným oddychem od hlavní kampaně byly vždy asasínské kontrakty, kdy jste likvidovali nepohodlné malé templářské ryby. Nejinak je tomu i v Black Flag. Není to žádná charita, za všechno se vám zaplatí, tak proč těm klukům a holkám v kapucích nepomoct, že… Můžete rozplétat i minipříběhy jednotlivých asasínů ve městech, za něž se vám dostane odměna ve formě klíče, které vám umožní získat novou zbroj. Prostor je v ACBF také pro logické hádanky starých Mayů, které nejsou nijak zvlášť těžké, ale po čase vám bude odměnou starodávné mayské brnění.

Na odlehlých plantážích si můžete tajně půjčit pár věcí ze skladu, které poté výhodně prodáte. Navíc je v místech s vyšší koncentrací nepřátel přichystán poplašný zvon, kterým si v případě nebezpečí mohou hlídači přivolat posily – ale i zvon jde pěkně poškodit, aby neplnil svůj účel… Stealthové prvky v ACBF jsou na slušné úrovni, i když občas vám trčí hlava ze křoví, hlídač hledí přímo na vás a nic se neděje. Ani ostřelovači nejsou tak poctiví jako v minulém díle, kteří kdykoliv jste byli na střeše, spouštěli salvu.

Ve hře na vás čekají i velké městské lokace, mezi jinými Havana a Kingston. Jsou to živoucí města, kde má všechno své opodstatnění a pohyb jím bude po dlouhých hodinách na moři příjemným odpočinutím. Pobavit se zde můžete v hostincích uAC4_7.jpg společenských her, podívat se po dalších pokladech, po asasínech, kteří mají své problémy, a když jim je pomůžete vyřešit (za většinu stejně můžete vy), tak se dostanete ke klíčům, které vám umožní otevřít speciální oblek. Jiný dostanete za nalézání mayských klíčů, kterých je všude habaděj, ale stojí vás to trochu času k vyřešení jednoduché logické hádanky. Ve městech je hlavně velké množství nepřátel, s nimiž si máte jak potykat.

Jak už jsem naznačil výše, ACBF se vyznačuje vyšší mírou brutality, protože to zřejmě odpovídá době. Proto se s nepřáteli budete vypořádávat ne s jednou, ale hned dvěma šavlemi, až čtyřmi pistolemi, které kolem vás v mžiku udělají pořádek, samozřejmě můžete použít typické skryté čepele a další asasínské vychytávky jako dýmovnice, nůž na laně nebo foukačku, která v sobě má uspávací nebo amok způsobující šipky. Především foukačka lze výhodně použít v misích, kde se nechcete moc zapojit do bojů. Hodně mě bavilo likvidovat hlavní cíle tak, že jsem je pomocí šipky donutil k zuřivosti, takže napadaly vše kolem sebe a jejich strážci je v sebeobraně zneškodnili místo mě.

Navíc za plnění vedlejších úkolů v misích a za úspěchy v různých výzvách (zbraně, pohyb po mapě, sběratelská činnost) se vám otevírají nové možnosti v multiplayeru.

Jak jsme si zvykli, tak od dílu Brotherhood přijdou kluci a holky od Ubisofut vždy s nějakými novými nápady do multiplayeru, které AC4_8.jpgmění hratelnost. Samozřejmě i letos najdete oblíbené módy typu find to kill, deathmatch nebo wolfpack, ale přibyly i nové.

Jako největší plus hodnotím multiplayerovou kuchyni, kde si můžete namíchat hru přesně podle svého gusta. Nechcete, aby se ve vaší aréně střílelo? Zakážete palné zbraně během několika kliknutí. Nechcete žádné speciální vlastnosti? Není problém. Co takhle delší doba hraní? atd. atd. Multiplayer tak dostává nový rozměr, kde záleží na vaší chuti a kde si pohodlně vytvoříte hru, která vám bude stoprocentně sedět.

Tím se dá vyřešit jeden z největších nezmarů letošního multiplayeru. Na můj vkus se hodně využívá palných zbraní, ustupuje tak do pozadí stealth prvek, a do popředí se dostávají runneři, kteří dříve kazili hraní ostatním hráčům. Se slzou v oku vzpomínám na doby, kdy stačilo jedno promyšlené a načasované zabití na to, abyste vyhráli celé klání. Vytrvalost a chytrost ustupuje větší míře agresivity – to ale mohou vyřešit laboratorní pokusy.





Audiovizuál na jedničku       
         
         
Již při prvním pohledu je vidět, že grafická stránka hry vypadá úchvatně. Lze pozorovat, že tvůrci si pohráli s možností next-gen grafiky, která občas dokáže vykouzlit dokonalou scenérii. Pokud vám doma leží stroj, jehož srdce tepe v rytmu nejnovějších možností na trhu, tak budete koukat na monitor úplně uchváceni.

Fyzika prostředí je na skvělé úrovni. Vítr povlává s oblečením, rozpouští dým po výstřelech, déšť zmáčí oblečení a vytvoří mazlavé bahno, listy rostlin se ohýbají při dotyku, vlny šplouchají o pláže a skaliska, písek vám odlétává od nohou, výbuchy vypadajíAC4_9.jpg efektivně.

Horší je to s pohybem postav. Ne že by jejich pohyb nebyl realistický (pokud vynecháme skoky ze stěžňů na nepřátele), v bojích jsou animace úžasné a plynulé, občas se zaseknete na neuvěřitelných místech a při různorodých situacích. Budete časem schopni poznat, které stromy využijete k parkouru městem a které jsou jen na ozdobu. Někdy vám nedá hra jinou možnost, než se na místo dostat předefinovaným způsobem, což trošku škodí variabilitě hry. Edwardův chytací reflex je rozvinutější než u batolete, takže při běhu bude mít tendenci při sebemenším náznaku na všechno lézt, i když to není potřeba ani žádoucí. S tím se ale po nějaké hodince hraní vyrovnáte a později vám to ani nepřijde divné.

Oproti tomu pohyb lodí je jedna báseň. Nejednou vám fyzikální zákony zamotají hlavu, když během bitvy zafouká poryv větru a hodí vás na mělčinu nebo skaliska. Případně bouřkové vlny, které se vás budou pokoušet převrátit a vy je budete projíždět skrz, abyste si připadali jako na houpačce. A to vůbec nemluvím o tornádech, které z bitvy dělají boj o přežití pro vás i pro soupeře.

Vývojáři pro vás připravili úžasný relax mezi misemi, kdy nemusíte nikoho přepadávat, ale v pohodě si plujete proti západu slunce, AC4_10.jpgposloucháte šumění větru v plachtoví a narážení vln do lodi, broukáte si melodii se svou posádkou (po městě můžete sbírat pijácké písně, které vám pak vaši námořníci na přání zapějí) a do toho se nevtíravě mísí doprovodná hudba.

Hudební doprovod série Assassins Creed je vždy jedním z vrcholných požitků hry, a jinak tomu není ani u Black Flag (možná je to moje slabostí pro housle). Při poklidných chvilkách je hudba vítaným společníkem, zatímco při bojích je dalším faktorem, který vám pumpuje do krve další adrenalin a vyvolává ve vás další emoce. Při tklivé písní v závěrečných titulcích nejednomu z vás možná ukápne i slza.

Absolutorium si zaslouží překladatelé od českého distributora Playman, protože na ně čekalo nejen obrovské kvantum textu v dialozích, ale také v bonusových materiálech ze současnosti a hlavně v encyklopedii, v níž najdeme mnoho doplňujících informací o postavách, místech, událostech a jiných reálií, jak bývá v této herní sérii zvykem.





Verdikt

           Assassins Creed 4: Black Flag je jednou z nejlepších her série. Opět před sebou máme hrdinu, který umí vyvolat emoce u hráčů a jehož příběh vás bude zajímat.  Jeho sebestředné, sobecké a neohleduplné chování kontrastuje s jeho vírou ve svobodu, takže působí jako romantický hrdina 18. století, který se však nebrání občas použít až drastických způsobů jednání. Hold těžká úloha piráta. Díky uvěřitelným vedlejším postavám má hra náboj a díky námořnímu dobrodružství taky pořádné grády. Pro fanoušky série je koupě jistota, pro začátečníky není koupě chyba. Co chce víc, snad jen dobrý vítr do plachet…


Hodnocení

        90 % 


Výrobce: Ubisoft

Distributor v ČR: Playman

Lokalizace: anglicky

Minimální konfigurace: Win XP/Vista/7, Dvoujádrový procesor, 4 GB RAM, Grafická karta 512 MB s podporou Shader Model 3.0 (berte s rezervou)

 
< Předch.   Další >

 
Nepřehlédněte:

Hry a hračky máme rádi všichni. Je jedno, kolik nám je, ale třeba s dřevěnou vláčkodráhou nebo s autodráhou si občas vyhrají víc dospělí, než děti. Podobné je to i...

Čtěte dále...

Kdo je online
3 hostů a 1 člen
Herní koutek na FB
Herní koutek na Facebooku

Datum a čas

Sestavuji aktuální kalendář ...

Přihlášení





Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!
Počasí

© 2009-2017 Herní koutek