Reklama 125x125px
Advertisement
Reklama 515x115px
Advertisement

Age of Wonders III
Hodnocení čtenářů: / 1
SlabéVynikající 
Autor: Jakub Němec   
Pondělí, 10. listopad 2014
Image Kouzla ovlivňující ekonomiku? To není hra na českého tuneláře bank, ale Age of Wonders III!


Age of Wonders je již desetiletí zavedenou značkou, která má po celém světě množství fanoušků. Mix tahové strategie se základním ekonomickým modelem potěší občasné hráče, ale nabízí výzvu i pro hardcorepařany, kteří mohou strávit hodiny a hodiny v multiplayerových matchích.

Člověk proti zbytku světa


        … tak nějak by se dal shrnout celý příběh Age of Wonders III . Celkově se budete pohybovat na dvou stranách barikády – mezi lidmi, kteří si vytvořili obrovskou říši Commonwealth, jež by chtěla ovládat celý svět Athla, a mezi ostatními národy, které se v čele s elfy pokouší lidskou rozpínavost zastavit.
AoW3_1.jpg
Hra vám nabídne dvě kampaně, jež každá mají přes deset hodin herního času. To už je více než slušná porce, protože celý singleplayer je v podstatě představení všech možností Age of Wonders III, které budete využívat v multiplayeru proti dalším, až osmi, hráčům. Mimochodem lze hrát i staromilsky na jednom PC, kdy se střídáte s kamarádem u myši. Navíc jsou přichystány další příběhové scénáře a určitě se nebudu plést, když tuším nějaké to DLC na obzoru.

Příběh nabídne klasická klišé fantasy světů, kdy lidská rasa bude využívat stroje, hrubou sílu, k přírodě neuctivý rozvoj civilizace a klasickou magii, zatímco ostatní rasy se budou ruku v ruce s přírodou pokoušet Commonwealth zastavit.

Aby příběh nebyl tak fádní, dojde k několika zvratům, kdy zjistíte, že strana, za níž jste celou dobu poctivě AoW3_2.jpg bojovali, není zase tak růžová, jak se sama líčí, a že soupeř má vlastně také dobrý důvod, proč se pouštět do šarvátky.

Během singleplayeru poznáte šest různých ras a šest různých povolání hrdinů (válečník, kouzelník, druid atd.). Každá rasa má několik základních jednotek a také speciální jednotky. Celkově se můžeme pohybovat v počtu okolo 20 jednotlivců na rasu. A nejsou to jen prefabrikáty se stejnými vlastnosti, ale s odlišnou animací.

Každá jednotka má svou specifickou vlastnost, která najde na bojišti uplatnění. Hráč se tak dostává k dispozici neuvěřitelný mix možností, jak složit svou armádu. Během hraní jsem se pokoušel vytvořit nějakou elitní skvadru, jež by neměla na bojišti konkurenci, ale nemohl jsem dosáhnout úspěchu, protože i nepřátelé reagují na skladbu vaší armády, podle níž upravují taktiku.

Důkazem nadšení pro věc ze strany vývojářů z Triumph Studios budiž humor, který se ve hře neschová. V polárním prostředí můžete využít jako útočnou jednotku tučňáky (?!), nebo překvapit nepřítele s yettim. A co takhle skřetí misionářská jednotka? Zkrátka bavit se budete a občas vám rozum bude stát nad nápady tvůrců.






trailer




Taktická bitva na monitorech       
         
       Počet jednotek, které můžete mít v jedné armádě, je omezen na šest.  Ono se to nezdá moc, ale ve světě, kde je pohyb omezen na tahy – pohybujete se každý den o několik polí, které tvoří šestiúhelníky, to není zase tak málo. Během několika chvilek můžete totiž nepřítele obklíčit z šesti (!) stran a na bojišti budete mít až 36 jednotek, které by si s nepřítelem mělyAoW3_3.jpg poradit.

Samotné bojiště je výzvou. Ač pohyb hrdiny po mapě velmi připomíná sérii Heroes of Might &Magic, tak boj je veden spíše do stylu Total War, jen s tím, že se hráči střídají v tazích. Střet mezi jednotkami se odehrává na zvláštní mapě (opět rozdělena hexagonově), která graficky odráží prostředí, v němž se armády potkaly. Na zemi je řada překážek, které lze takticky využít pro krytí, povrch ovlivňuje vlastnosti jednotek. Existuje hned několik možností, jak boj vést, a lze vyhrát i předem odepsanou bitvu.

Celý souboj sice můžete nechat nasimulovat podle statistického modelu počítačem, který vyhodnotí šance na bojišti a odehraje se vše bez vašeho zásahu, ale to by byla velká škoda. Navíc si můžete užívat soubojů i s vaším hrdinou, který v lehkém RPG kabátku zlepšuje své vlastnosti a který se může stát rozhodujícím AoW3_4.jpg elementem, jenž nakloní jazýčky vah na vaši stranu. Samotný hrdina by zřejmě dostal pěkně na frak, i když lze využít řady kouzel, ale jako podpora věrných vojáků na bojišti funguje skvěle.

Souboje probíhají po jednotlivých kolech, kde má každá jednotka několik akčních bodů, které lze využít. Jednotky kontaktního souboje můžete co nejrychleji dopravit do nepřátelského tábora, avšak za cenu velkých ztrát od nepřítelových ostřelovacích jednotek, nebo můžete kombinovat postup s krytím, což je zdlouhavější, ale méně krvavé.

Stejně lze přemýšlet o jednotkách s útokem na dálku, protože si musíte promyslet, zda zaútočit z velké dálky dvakrát až třikrát, ale s postihem na účinnosti útoků, nebo se za část akčních bodů posunete a zaútočíte jednou salvou s maximální účinností. A když k tomu přihodím jednotky, které umí kombinovat boj z blízka i z dálky a některé umí kouzlit, asi si dokážete představit míru variability celého hraní.

Jediný nešvar, nad kterým se musí každý taktik pozastavit, je síla jednotek. Nejde ani o to, že by jednotky byly nevyvážené, musíte mít zkrátka jednotky všeho druhu, s jednotvárnou skupinou asi moc úspěchů nezažijete, ale spíše o jejich útočnou sílu, která se nemění s počtem padlých. V překladu to znamená, že i jeden voják udělí nepřátelské skvadře stejné zranění jako jednotka v plném stavu. A to je opravdu podivné.




Město – základ říše       
         
                Válečná tažení jsou v Age of Wonders III jedním z kroků k úspěchu. Co byste ale dělali bez pořádného zázemí v podobě hlavního města? Město je srdcem celého organismu a bude vám poskytovat nesčetné výhody proti nepříteli (pokud o něj však nepříjdete…). AoW3_5.jpg

Ekonomický model „mírně“ připomíná slavnou sérii Civilization. není ovšem tak propracovaná do hloubky a na takové vychytávky jako náboženství, špionáž nebo hlubší diplomacie (její náznak ale v Age of Wonders najdete) si můžete nechat zajít chuť. Přesto dokáže manažerská činnost města pořádně zatopit mozkovým závitům.

Pořád totiž budete přemýšlet nad investicemi do staveb či jednotek, vývojovým stromem technologií a kouzel, rozšiřováním říše, populačním růstem a dalšími neméně důležitými prvky, které je nutné zvládnout, aby vaše říše dosahovala nebeských výšin.
AoW3_6.jpg   
Age of Wonders jsou protkány kouzly a milovníci Civilization asi omdlí, když zjistí, že nepříznivý vývoj města lze ovlivnit magií. Je třeba zvýšit populaci? Potřebujete nutně potraviny? Chcete vyvolat vzpouru v cizím městě? K tomu všemu vám stačí plošná, hospodářská nebo taktická kouzla, které lze vyvinout pomocí vědy. I kdy co je magie jiného než nepochopená věda, představte si třeba letadlo ve středověku ;)

Stavby budov, tvorba jednotek i vývojový strom technologií a kouzel je založen na stejném kolovém principu jako již zmiňované dílo Sida Meiera. Během hraní si často budete lámat hlavu, zda je třeba vyvinou spíše opevnění, silnější bojovou jednotku, nebo raději nějaké kouzlo pro hrdinu. Vše totiž stojí peníze a jiné propriety, které budete muset sáhodlouze získávat či produkovat. Když připojím pečování o spokojenost lidí ve městě a starost o žold vojsku, musíte uznat, že boj nebude jedinou zábavou, kterou Age of Wonders III nabízí.

V průběhu misí budete moci zabrat nepřátelská města a tím posílit svou ekonomickou stabilitu, s tou politickou to totiž může být i horší. Slabší národy zaberete jen tak zlehka, zatímco civilizace na vyšším vývojovém stupni vám dají pořádně zabrat. Navíc můžete vytvořit jednotku osadníka, díky níž můžete vytvořit další města na neobsazeném území.





Barvičkový přelud       
         
            
Grafická stránka hry je prodchnuta fantastickými scenériemi, které jsou přesyceny barvami a pohybem. Snad každé místo na mapě je snem pohádkářů celého světa. Vše se pěkně hýbe, leskne, městečka se dynamicky zvětšují na základě vašeho vývoje. Prostě nádhera. To, že občas vyskočí nějaký model, který ztratí textury, vás sice praští do očí, ale vzhledem kAoW3_7.jpg rozsáhlosti světa se to dá omluvit a třeba to vyřeší nějaký ten patch. Navíc hudební doprovod snese přísná měřítka a skvěle doplňuje fantasy dobrodružství. Zvuky boje, pohybu a další potřebné efekty vtáhnou do hraní, co chtít víc?

Rozsáhlost světa je vskutku dostatečná pro několikahodinové dobrodružství. Při prvním pohledu se sice zdá, že mapu prorázujete během půl hodiny, ale během hraní narazíte na nejeden problém brzdící váš rozlet, na vedlejší quest, který si zaslouží vaši pozornost, nebo pouze na vlastní nepozornost, jež vás donutí vrátit se k počátečnímu budování armády. Dále se musí přičíst, že se povrch světa téměř vždy klene nad neméně rozlehlým podzemím, které lze skvěle využít pro taktizování.

Samotnou kapitolou jsou již zmiňované souboje, které vás přenesou přímo na bojiště. Díky různorodým AoW3_8.jpg prostředím (od lesa, přes poušť až k severským tundrám) se vám neomrzí pohybovat se přímo mezi vašimi vojáky a přímo z nich nasávat adrenalin. Kvalitu vaší taktiky to sice neovlivní, ale oko hráče to potěší.

Negativní stránkou rozparáděné grafiky je občasná nepřehlednost. Může se stát, že budete i minuty hledat svou jednotku. Mapa vám může sice pomoct, ale na orientaci v barevném chaosu je třeba delší pobyt v Age of Wonders.

Tímto narážím na další problém a tou je slabá nápověda. U hry takřka olbřímích rozměrů, s netušenými taktickými možnostmi, s vývojovým stromem a dalšími vychytávkami bych očekával obsáhlou a přehlednou encyklopedii, která by mi byla nápomocná i po delším hraní, nejen při prvotním naražení na problém. Encyklopedie ve hře je, ale často vám oznámí, že danou informaci se dozvíte ve hře, což je mi v té chvíli opravdu užitečnou připomínkou.

V množství dovedností, které si budete muset osvojit, se totiž sem tam nějaká blbůstka zapomene. A co víc, taková blbůstka může vyvolat problém a vše může skončit celkovým kolapsem říše. K chaosu může přispět u nepokročilých angličtinářů i absence české lokalizace.





Verdikt

             Age od Wonders III je mixem tahové a ekonomické strategie, která si od známějších značek půjčuje jen to nejlepší. Vše je skloubeno do živoucího cyklu, jenž nejednoho hráče donutí ke známému „jeden tah a jdu spát“ efektu. Přes drobné problémy, které se spíše projeví u nezkušenějších hráčů, můžu fanouškům taktiky vřele doporučit.


Hodnocení

      85 % 


Výrobce: Ubisoft

Distributor v ČR: Playman

Lokalizace: anglické titulky

Minimální konfigurace: Win Vista/7/8, Dvoujádrový procesor, 2 GB RAM, HDD 10 GB, Grafická karta 1024 MB s podporou Shader Model 3.0 (berte s rezervou)

 
Další >

 
Nepřehlédněte:

V dnešní době mobilů jsou hodinky na ruce nebo v kapse především módním doplňkem. Dokonalý outfit se bez hodinek neobejde. Proto se věnujeme výběru velmi pečlivě a od hodinek žádáme nejen to, aby nám prozradily...

Čtěte dále...

Kdo je online
5 hostů a 1 člen
Herní koutek na FB
Herní koutek na Facebooku

Datum a čas

Sestavuji aktuální kalendář ...

Přihlášení





Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!
Počasí

© 2009-2017 Herní koutek